Makna Adab Dalam Perspektif Pendidikan Islam
Oleh:
Dr. Adian Husaini
Bagian
ke-5/7 : Adab dan Tujuan Pendidikan
Uraian
yang lebih rinci tentang konsep adab dalam Islam disampaikan oleh Prof. Naquib
al-Attas. Menurut Prof. Naquib, adab adalah “pengenalan serta pengakuan
akan hak keadaan sesuatu dan kedudukan seseorang, dalam rencana susunan
berperingkat martabat dan darjat, yang merupakan suatu hakikat yang berlaku
dalam tabiat semesta.” Pengenalan adalah ilmu; pengakuan adalah amal.
Maka, pengenalan tanpa pengakuan seperti ilmu tanpa amal; dan pengakuan tanpa
pengenalan seperti amal tanpa ilmu. ”Keduanya sia-sia kerana yang satu
mensifatkan keingkaran dan keangkuhan, dan yang satu lagi mensifatkan
ketiadasedaran dan kejahilan,” demikian Prof. Naquib al-Attas.
Lebih
jauh, Prof. Naquib menjelaskan, bahwa jatuh-bangunnya umat Islam, tergangtung
sejauh mana mereka dapat memahami dan menerapkan konsep adab ini dalam
kehidupan mereka. Lebih jauh, pakar filsafat Islam dan sejarah Melayu ini
menjelaskan:
”Ta’rif
adab yang dikemukakan di sini dan yang lahir dari pengertian Islam, dengan
sendirinya menjelaskan bukan sahaja harus dia itu ditujukan maksud pengenaannya
pada bangsa insani belaka; bahkan dia juga harus dikenakan pada keseluruhan
alam tabi’i dan alam ruhani dan alam ilmi. Sebab, adab itu sesungguhnya suatu kelakuan
yang harus diamalkan atau dilakukan terhadap diri, dan
yang berdasarkan pada ilmu, maka kelakuan atau amalan itu bukan sahaja harus
ditujukan kepada sesama insani, bahkan pada kenyataan makhluk jelata, yang
merupakan ma’lumat bagi ilmu. Tiap sesuatu atau seseorang memiliki hak yang
meletakkannya pada keadaan atau kedudukan yang sesuai bagin keperluannya.
Ilmulah, dibimbing serta diyakini oleh hikmat, yang memberitahu atau
memperkenalkan sehingga ketara tentang hak yang mensifatkan sesuatu atau
seseorang itu; dan keadilan pula yang menjelaskan hukum tentang di manakah atau
bagaimanakah letak keadaan atau kedudukannya. Apabila faham adab itu dirujukkan
kepada sesama insan, maka dia bermaksud pada kesusilaan akhlakiah yang
mencarakan kewajiban diri berperangai mengikut keperluan haknya dalam susunan
berperingkat darjat yang terencana, umpamanya, dalam keluarga, dalam
musharakat, dalam berbagai corak pergaulan kehidupan. Apabila dia dirujukkan pada
alam ilmi pula, maka dia bermaksud pada ketertiban budi menyesuaikan
haknya pada rencana susunan berperingkat martabat yang mensifatkan ilmu;
umpamanya pengenalan serta pengakuan akan ilmu bahawa dia itu tersusun
taraf keluhuran serta keutamannya, dari yang bersumber pada wahyu ke yang
berpunca pada perolehan dan perolahan akal; dari yang fardu ain ke yang fardu
kifayah; dari yang merupakan hidayah bagi kehidupan ke yang merupakan kegunaan
amali baginya. Dan adab terhadap ilmu itu iaitu mengenali serta mengakui taraf
keluhuran serta keutamaan yang terencana pada ilmu, nescaya dapat menghasilkan
dalam diri pencapaian yang seksama terhadap meramukan, menurut taraf
keperluannya, pelbagai macam ilmu yang membina keadilan dalam diri. Dan
keadilan dalam diri itu menyesuaikan haknya pada kewajiban membimbingnya ke
arah pengenalan serta pengakuan akan ilmu yang bersumberkan wahyu, yang
menyesuaii hak diri jua, dan yang dengannya dapat menjelmakan akibat amali
dalam diri sehingga menyelamatkannya dunia-akhirat.” 11
Jadi,
seperti ditegaskan oleh Prof. Naquib al-Attas, di dalam Islam, konsep ”adab”
memang sangat terkait dengan pemahaman tentang wahyu. Orang beradab adalah yang
dapat memahami dan meletakkan sesuatu pada tempatnya, sesuai dengan harkat dan
martabat yang ditentukan oleh Allah.
Di
dalam Islam, orang yang tidak mengakui Allah sebagai satu-satunya Tuhan, bisa
dikatakan tidak adil dan tidak beradab. Sebab, di dalam al-Quran, syirik
dikatakan sebagai kezaliman besar, seperti dikatakan Lukman kepada anaknya: ”Wahai
anakku, janganlah kamu menserikatkan Allah, sesungguhnya syirik
adalah kezaliman yang besar.” (QS 31:13). Adalah tidak beradab
mengangkat derajat makhluk ke derajat al-Khalik. Begitu juga menurunkan derajat
al-Khalik ke derajat makhluk juga tindakan yang tidak beradab. Orang yang
berilmu juga tidak sama derajatnya dengan orang bodoh. Begitu juga orang
mukmin, tidak sama derajatnya dengan orang kafir (QS 98; QS 3:110, 119). Jadi,
derajat manusia di hadapan Allah SWT tidaklah sama. Derajat seseorang di
hadapan Allah tergantung pada keimanan dan ketaqwaannya.
Konsep
adab seperti ini sesuai dengan istilah dan tujuan Pendidikan Islam itu sendiri,
yaitu ta’dib dan tujuannya adalah membentuk manusia yang beradab (insan
adaby). Prof. Naquib al-Attas dalam bukunya, Islam and Secularism,
menggariskan tujuan pendidikan dalam Islam tesebut:
“The
purpose for seeking knowledge in Islam is to inculcate goodness or justice in
man as man and individual self. The aim of education in Islam is therefore to
produce a goodman… the fundamental element inherent in the Islamic concept of
education is the inculcation of adab…” 12
“Orang
baik” atau good man, bisa dikatakan sebagai manusia yang memiliki
berbagai nilai keutamaan dalam dirinya. Dengan berpijak kepada konsep adab
dalam Islam, maka “manusia yang baik” atau “manusia yang beradab”, adalah
manusia yang mengenal Tuhannya, mengenal dan mencintai Nabinya, menjadikan Nabi
SAW sebagai uswah hasanah, menghormati para ulama sebagai pewaris Nabi,
memahami dan melatakkan ilmu pada tempat yang terhormat – paham mana ilmu yang
fardhu ain, dan mana yang fardhu kifayah; juga mana ilmu yang bermanfaat dan
ilmu yang merusak – dan memahami serta mampu menjalankan tugasnya sebagai khalifatullah
fil-ardh dengan baik.
0 komentar:
Mari berdiskusi...
--------------------------------------------------------------------
Awali dengan bismillah sebelum memberi komentar...
--------------------------------------------------------------------